Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
המלצות
זירת המומחים
חדש במקרר
מאמרים מהתנור
מתכונים
סדנאות
פורטל שפים

הציוד לשפים - מה צריך לדעת לפני שמתחילים?

כשמחליטים להיכנס למטבח, מעבר לכישרון ויצירתיות שהם חלק בלתי נפרד מהבישול, והמתכון או הרעיון להכנת מאכל זה או אחר שהרי בלעדיהם הדבר חסר טעם, קיים אלמנט חשוב לא פחות והוא כמובן הציוד המתאים.

לאלה המרימים גבה כרגע מתוך תפישה כי "אפשר להסתדר עם כול כלי חיתוך, סיר או תבנית", הדבר אינו מדויק לחלוטין. ישנם מאכלים שבכדי להכינם בצורה מושלמת יש צורך בכלים מיוחדים.

זה כמובן תקף גם עבור סירים/ מחבתות. הרי ידוע כי מחבת שנדבק אליו האוכל רק יהרוס את המרקם והטעם, כך שציוד מתאים לבישול הוא לא דבר של מה בכך, על אחת כמה וכמה כשהמדובר הוא בציוד לשפים – שם הכול נראה אחרת. עבור השפים האוכל הוא מקצוע, אמנות ואהבתם האינסופית. אם כך לאיזה ציוד זקוק שף בכדי להכין את מרכולתו בצורה, בטעם ובמראה מושלמים?

נתחיל מבחוץ כלפי פנים: כובע, ז'קט שף בעל כפתורים שחורים/ כפתור נשלף, מכנסי כותנה עם גומי, סינר וכפכפי קרוקס או נעלי בירקנשטוק.

לאחר שהלבשנו את השף יש לעבור לחלקים החשובים באמת. לפני שנתחיל למנות את ציודו המקצועי והמיוחד של השף ראשית יש לדעת מה המאכל הנכסף אותו עומדים להכין, היות וישנם כלים החיוניים להכנת מאכל זה או אחר כדוגמת שקיות זילוף לעוגות, מגרדות ופומפיות לפירות וירקות, משטחי צלייה ומלקחיים לדגים ובשרים, כלים לאידוי כדוגמת סטימר אידוי, סירי אידוי לירקות, פסטות וכדומה.

לאחר שנבחר המאכל המיוחל ישנו ציוד הכרחי שבלעדיו השף יהיה חסר אונים.

משטח וכלי העבודה

ראשית יש לבחון את משטח העבודה, כך שלשף יהיה את כול המרחב לו הוא זקוק על מנת לעבוד. כמו כן נדרשים משטחי חיתוך יציבים שיקלו על עבודתו של השף.

ועכשיו לכלי העבודה: מגוון הסכינים הוא רב מאוד ולא מסתכם בסכין חדה, קהה וכזו של קצבים. היות והשף מתעסק בחיתוכים רבים של מרכיבים, חיתוכים לקישוט ופריסה וכדומה, יש צורך בסכינים מקצועיות כדוגמת סכין זיגזג, טורנה, סכין פריסה, סכין פילה מחוזק, סכין קישוט ירקות, סכין משור ואל לשכוח משחיזים שונים המהווים חלק בלתי נפרד מהסכינים.

ואם עסקינן בסכינים אז מאותה המשפחה גם שאר הסכו"ם והכפות. קיים מגוון של סוגי כפות כדוגמת סינון, טיגון, מריות, גמישות וכדומה. יחד עמם גם כלי חלוקה, בישול וכלי הגשה. כלי ציוד קטנים בעלי משמעות ושימוש גדולים הינם קולפנים שונים, כותשי שום, פטישי בשר שונים, כלים למדידה, כפפות. כמובן שאי אפשר להתחיל לבשל ללא מחבתות מחבת גריל יציקה, מחבתי נירוסטה, טאג'ין וכן גם משטחי צלייה לדגים ובשרים למיניהם.

תבניות הן מצרך חשוב מאוד – ישנן תבניות יציקה אובאליות, תבניות צלי לתנור, תבניות אידוי דגים. פעמים רבות רק תוך כדי ההכנות נזכרים בציוד שהינו הכרחי להצלחת הכנת מאכל זה או אחר כדוגמת רשתות. ישנן רשתות למילוי בשר, רשתות צינון/ ציפוי ורשת טיגון. הדבר תקף גם לגבי מסננות בגדלים שונים, סירי סולתם וכדומה.

כמובן שכול הזמן יש חידושים והמצאות בכול הקשור לתחום הבישול והאפייה בכלל ולתחום ציוד השפים בפרט, כאן על קצה המזלג נמנו הכלים והעזרים החשובים והמשמעותיים ביותר שבלעדיהם השף לא יוכל להביע את כול יכולותיו. חשוב לציין כי כפי שהמודעות, העניין והתפתחות תחום הבישול רק הולכים וגדלים עם השנים כך גם גודלו ועיצובו של המטבח. אין מה להשוות בין המטבח של אבות אבותינו שבמקרה הטוב היו כיריים ועזרים שונים ומשונים לבישול, לעומת היום שזהו תענוג להיכנס למטבח מאובזר המותאם בצורה מושלמת לכול אחד הרוצה לבשל ועל אחת כמה וכמה לשפים.

זה אחד הסודות להכנת ארוחת גורמה מקורית, טעימה ויצירתית. מי יודע אולי בעתיד הלא רחוק כל כך יהיה רובוט קטן במטבח שיפעל על פי הוראות השף או הטבח ויבשל בעצמו, אבל עד אז כול שנותר הוא ליהנות מאומנות הבישול ועם הציוד המתאים השמיים הם הגבול.

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בווטסאפ
שיתוף בטלגרם
אימייל

עשוי גם לעניין אותך

דילוג לתוכן