לפני מספר שנים נכנסה לעולם המסעדות בפרט ולתרבות האוכל בישראל בכלל, מגמת הבישול הבריא. כמו פטריות אחרי גשם צצו מסעדות שדגלו בהכנת מנות בריאות והמהדרין אף התרברבו על שימוש בחומרי גלם אורגניים בלבד.

באותה תקופה עבדתי כטבח ולא הבנתי על מה כל המהומה. הייתי בטוח שהמבורגר מספיק בריא בשבילי, וכי חלבון, פחמימות וסיבים מהירקות אני בכלל מקבל מהלחמנייה.

והנה, לא הספקתי להגיד כוסמין ואני מוצא את עצמי עובד במסעדה שמכינה מנות בריאות בקנאות !

פתאום מצאתי את עצמי ומכין מאכלים מקינואה, מכוסמת ומעוד דגנים שאם מבטאים את שמם לא נכון, מסתכנים בפגיעה במגזר אחד או שניים לפחות…

והנה אני רואה על השקית כתוב "כוסמת" ואני שואל "מה זה? איך אמרתם שקוראים לזה?" אמרו לי שמבטאים את זה: kusemet . אני נאנח ושואל לפשר המוצר כי מעולם לא שמעתי עליו. הסבירו לי שזהו דגן שמקורו באסייה והשימוש במזון הוא בכלל בזרע שלו.

עם הזמן גילית שהוא מאוד נפוץ לשימוש במזרח אירופה. בפולין מכינים ממנו תבשיל בשם "קאשה" )דייסה) והוא יכול לשמש כתחליף מצויין להכנת פולנטה.

הכוסמת בעצם קיים הרבה לפני שמגמת הבריאות הגיעה לבקר. הדגן המבורך הזה עשיר בויטמינים רבים וביניהם: B, E,, ברזל וסידן ואף עשיר בסיבים תזונתיים ובחלבון. מעבר לזה, הוא נחשב טוב לעיכול ועוזר להורדת רמת הסוכר בדם.

אז אחרי ההקדמה הלא שגרתית הזו – הנה לכם מתכון פשוט וקל להכנה שהמרכיב העיקר שלו הוא…. איך לא: כוסמת.

המצרכים:

  1. 500 גרם כוסמת
  2. 2 בצל לבן ,בגודל בינוני, קצוץ
  3. 1 כף ג'ינג'ר קצוץ
  4. 5 בטטות חתוכות לקוביות.
  5. 1 כוס שזיפים מיובשיות קצוצות
  6. 1/3 אגוז מוסקט מגורד
  7. 2 כפות סוכר חום
  8. כפית שום כתוש
  9. כף שטוחה מלח
  10. כפית פלפל שחור טחון
  11. שמן תירס

אופן ההכנה:

  1. שוטפים היטב את הכוסמת.
  2. מטגנים בסיר את הבצל הלבן עם שמן תירס עד להזהבה ולאחר מכן מוסיפים את שאר החומרים מלבד הכוסמת והתבלינים.
  3. לאחר עוד צלייה קלה מוסיפים את הכוסמת והתבלינים עד שהכוסמת מתחממת ( בדיקה במגע יד).
  4. מנמיכים את האש לחום נמוך ושופכים 750 סמ"ק מים רותחים. מערבבים ומכסים את הסיר ל-18 דקות .לאחר הכיבוי מחכים כ-5 דקות ,מרימים את המכסה ומערבבים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here